NPIF

Spis deg frisk!

 Forum 

Finn din diett

De fleste av NPIFs medlemmer har opplevd færre symptomer og betydelig økt livskvalitet som følge av diett. For noen er det dessverre ikke nok å slutte med melk og gluten. Dette kan skyldes medfødte tilleggsproblemer eller nye problemer som følge av feil diett i flere år. Det er dessuten vanlig at resultatene lar vente på seg. Vi håper at du ikke gir opp dersom du har går på diett over lang tid, men ikke blir helt frisk. Kroppens stoffopptak og energiomsetning er mangslungen. Mange faktorer påvirker hverandre på tvers. Lær mer, ta noen tester og prøv annet i tillegg til diett, f.eks. enzym-, mineral- og vitamintilskudd eller fysisk aktivitet.

Det er fire ting du må se på når du velger din diett:

1)    Mulige allergier og intoleranser.
2)    Andre metabolske forhold eller grunner til å ikke tåle mat.
3)    Hva du liker best å spise.
4)    Hvordan du skal få i deg alle næringsstoffer.

Mulige allergier og intoleranser

Det er dessverre ingen test for allergi og intoleranse som er 100 % sikker. Les om tester.
Ingen test viser deg hvor nøye akkurat du må være. De fleste i vår forening tåler ikke det minste spor av gluten – selv ikke hvetestivelse som er i cøliakibrød eller restene av gluten som kan være i glukosesirup laget av hvete. Andre kan spise en halv kjeks uten større problemer. Hvor følsom du er må du finne ut selv.

Annet individuelt

Vi er alle unike. Noen har for eksempel en slik metabolisme at de føler seg mest vel når de er vegetarianere eller bare spiser kylling og fisk. Andre må ha rødt kjøtt for å klare seg gjennom dagen. I foreningen vår snakker vi derfor om individuelt tilpasset kosthold (ITK).

Hva du liker best!

Husk at det er to grunner til at vi liker maten: Hvordan den smaker og hva den gjør med oss. Noen ganger kan vi bli litt rusa av maten, og det er det som gjør at vi liker den så godt. Det er derfor som regel ingen vits i å prøve å erstatte den deilige rømmegrøten når du finner ut at du må slutte med melk. Sannsynligvis var halve gleden med rømmegrøten forårsaket av det avhengighetsdannende suget fra melkepeptidene i hjernen.

Det er ikke dumt å skaffe seg en introduksjonsbok til asiatisk mat. I Nord-India brukes mye melk og hvete, men derfra og østover er det meste uten hvete. Istedenfor å savne knekkebrød med geitost - tenk på at en milliard kinesere ikke kan ta feil! Ris kan fint spises til frokost.

Et sunt kosthold

Det er viktig å få i seg alle næringsstoffene vi trenger, ekstra viktig for den som er syk. Flere har erfart at de tåler mer etter å ha bygd opp kroppen sin. Det er ulikt hva vi behøver, men vi kan bygge oss opp med sunn mat, probiotika, vitaminstilskudd og kanskje andre tilskudd som aminosyrer, omega 3 eller lignende. Når du fjerner noe fra kostholdet ditt, er det lurt å erstatte den næringen. Må du legge om kostholdet totalt, må du lese nøye om hvordan ditt nye kosthold skal bygges opp. Diskuter kostholdet ditt med en ernæringsfysiolog eller dietetiker. Husk også at dersom du har hatt en dårlig fungerende mage i flere år fordi du har spist mat du ikke tåler, kan du ha opparbeidet deg næringsmangel. I PIFnytt skriver vi mye om forskjellige vitaminer og hvorfor vi trenger dem.

Flere i vår forening har et kosthold helt uten stivelse eller med lav oksalsyre.

Før du begynner på diett

Det er veldig viktig å få vurdert om du har cøliaki før man begynner på diett, fordi:

    Mange vil ikke teste det ut i etterkant.
    Cøliaki gir økt risiko for enkelte andre sykdommer.
    Cøliaki gir automatisk rett til grunnstønad.

Å begynne på diett

Det er lurt å bruke en helg til å sette seg inn i den nye maten. Dersom du bare skal unngå melk, trenger du ikke legge om dietten totalt. Men husk at det er mye skjult melk i norsk mat. Handleturen vil i begynnelsen ta nokså lang tid: Les på hver eneste emballasje! Mange brød inneholder melkepulver, det samme med ferdigsauser og krydderblandinger. Det er lurt å være ekstra streng med dietten i begynnelsen. Både for å være sikker på at det har en virkning, og fordi du ikke kan vite ennå hvor mye du tåler. Noen kan skeie ut litt en gang i blant, andre tåler ikke så mye som et milligram melkeprotein.   

Gluten er vanskeligere å unngå. Nå må du sette av mer tid. Fordi du ennå ikke vet hvor mye du tåler, er det best å bake brød selv med mel som er "naturlig fritt for gluten". Lån en kokebok for allergikere på biblioteket, eller skaff deg en asiatisk kokebok og glem brød for en stund. Stekt ris med rød paprika og egg er for eksempel deilig til frokost. Bønnesalat er kjekt til matpakke. Kok bønner eller ris nok til halve uka. Bønner kan fryses. Boksemat går også bra. Lær deg den nye dietten i en helg, og lag matpakke for minst halve uka. Ikke lag for kompliserte retter i begynnelsen, konsentrer deg om det som går raskt og fyller magen.  Mat som inneholder gluten kan være: krydder, chutneys, sauser og selvfølgelig brød og kaker.  

Abstinenser

Mange får abstinenser og blir fryktelig gretne og aggressive når de ikke får kroppen ikke greier å bryte ned! Det blir ennå vanskeligere å følge dietten! Hjernen bare spinner og spinner: "Må ha ost! Må ha ost!"  Det gode er at du nå vet du er på rett vei. Abstinenser kan komme fra en dag til to uker etter at du har sluttet med den aktuelle matvaren, og kan vare i flere måneder. Hold ut - det går over! Det er en viss mulighet for at det kan hjelpe å ta enzymer FØR du begynner på diett, men det er ingen forskning på dette. Du må bare prøve deg frem.

Det kan ta inntil et halvt år innen melkeproteinene er ute av kroppen, men det er veldig individuelt. Noen får ikke abstinenser. Kanskje du ikke merker noen forskjell på en lang stund. Så blir du plutselig bedre. Eller dine problemer har en helt annen årsak. Vi håper du finner årsaken til problemene dine!

"Glutenfritt" er ikke glutenfritt!

De fleste glutenfrie produkter i handelen inneholder hvetestivelse, som igjen inneholder ørsmå mengder gluten. Noen tåler disse små promillene, mens de fleste i NPIF dessverre ikke tåler det. Vi må da spise det som kalles "naturlig fritt for gluten". Vi arbeider for å endre betegnelsene slik at det samsvarer bedre med virkeligheten, og for at ordet "glutenfritt" blir byttet ut med "glutenredusert". Dessverre er det slik at også det som kalles "naturlig fritt for gluten" kan inneholde mer enn noen av oss tåler. Mange tåler Jyttemel og Toro lys, men noen tåler heller ikke dette. Du må selv finne ut hvilke glutenfrie produkter du tåler.

Det er nå noen små importører av helt glutenfrie varer. Du finner dem på listen over forhandlere.

Kostholdsendringer

Kan hjelpe ved: 

ADHD
Aggresjon
Asperger
Autisme

Depresjon
Diabetes
Dysleksi
Epilepsi
Konsentrasjonsvansker
Magetrøbbel
Multippel Sklerose
Muskelsmerter
Opioide peptider
Parkinson
Psoriasis
Schizofreni
Sengevæting
Stoffskifteproblemer
Utslett

 

Listet alfabetisk.


 

Nytt PIF-nytt

PIF-nytt-nr-2-2017-Forside-web-lite 


Alle medlemmene våre får PIF-nytt 4 ganger i året. Mangler du noen utgaver? Bestill dem hos: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

Frist for artikler etc til neste
PIF-nytt: 30. jan. 2017!

      2013 © NPIF | Drøbakgate 10b | 0463 OSLO | Tlf: 94 81 86 05 | Org.nr 980.252.256 | Bankgiro 5083.06.02795 | Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.